پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

مریم راهی در کارگاه داستان نویسی مسابقه «بانوی بی مثال»؛

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

سومین کارگاه داستان نویسی «بانوی بی مثال» با حضور مریم راهی

سومین کارگاه داستان نویسی، از برنامه های جنبی مسابقه «بانوی بی مثال» با حضور مریم راهی، دبیر بخش داستان کوتاه و مدرس داستان نویسی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سومین کارگاه‌ آموزشی «نگارش داستان دینی برای کودک و نوجوان» با موضوع «نوشتن داستان کوتاهِ تاریخی- آیینی و بازآفرینی حوادث تاریخی در داستان‌های امروزی» از برنامه های جنبی مسابقه «بانوی بی مثال» به همت دبیرخانه «مسابقه بانوی بی مثال» و با همکاری مدیریت آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی هنری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور مریم راهی، دبیر بخش داستان کوتاه و مدرس داستان نویسی ۸ شهریور در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این کارگاه مریم راهی به مبحث «داستان کوتاهِ تاریخی-آیینی و بازآفرینی حوادث تاریخی در داستان‌های امروزی» پرداخت.

راهی، داستان کوتاه را به سه بخش آغازین، میانی و بخش پایانی تقسیم کرد و با تشریح ویژگی های مربوط به هر بخش، گفت: توجه به ارتباط بین شروع و اوج داستان حائز اهمیت است و چگونگی کشمکش داستان به اوج داستان کمک می کند.

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

وی در ادامه به اهمیت تخیل، صحنه پردازی، تعلیق، روایت و زاویه دید اشاره کرد و گفت: چنانچه این عناصر داستانی در نوشتار ما وجود نداشته باشد، متن مورد نظر ساده نویسی تاریخی محسوب می شود و با داستان به معنای فنی آن رو به رو نیستیم. بنابراین داشتن محتوای خوب یک نوشتار را به داستان تبدیل نمی کند و باید رابطه فرم و محتوا را در این راستا ارزیابی کرد؛ به عبارت دیگر موقعیت داستانی، زبان داستانی و مولفه های فرمی داستان است که یک نوشتار را به داستان تبدیل می کند.

راهی با اشاره به اهمیت پرداختن به شخصیت داستان، گفت: در داستان کوتاه تاریخی-آیینی با شخصیت های مقدس سر و کار داریم؛ این شخصیت ها باید طوری در داستان بازنمایی شوند که وجه قدسی آن ها از بین نرود و این موضوع دشوارترین بخش داستان نویسی تاریخی و آیینی است.

وی یکی از وجوه تمایز داستان کوتاه تاریخی _آیینی با داستان کوتاه استفاده از زاویه دید دانست و گفت: انتخاب زاویه دید در چینش عناصر داستان نقش اساسی دارد؛ به همین خاطر باید در داستان کوتاه تاریخی_آیینی از زاویه دید سوم شخص مفرد استفاده کرد؛ چراکه استفاده از زاویه دید اول شخص مفرد و دانای کل مشکلاتی اساسی در داستان به وجود می آورد.

گفتنی است، نخستین دوره مسابقه «بانوی بی‌مثال» با موضوع زندگی حضرت خدیجه(س) با مشارکت مدیریت آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه ها عمومی کشور آغاز به کار کرد. علاقه مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های داستان کوتاه، مینی‌مال و داستان کودک درباره شخصیت و زیست حضرت خدیجه(س) تا پایان شهریور ماه به همراه اطلاعات نویسنده (شامل نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات و شماره تماس) با مراجعه به سامانه مسابقات کتابخوای نهاد به نشانی www.samakpl.ir یا از طریق نشانی bimesal1401@gmail.com ارسال کنند.

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 12 =